Om det händer
Ibland uppstår situationer som är svåra eller allvarliga – trots ett bra förebyggande arbete och säkerhetsrutiner. Genom att ha kunskap om hur olika situationer kan hanteras på ett säkert sätt skapas trygghet. En anställd kan bidra till att situationen i sig blir mindre allvarlig om denne lyckas behålla lugnet.
Titta på filmen för att höra de som jobbar i handeln och polisen tipsa om vad de tycker är viktigt att tänka på.
Speaker
Trots förebyggande åtgärder kan allvarliga situationer ändå uppstå.
Därför är det viktigt att ha kunskaper om hur man kan hantera dessa.
Björn, Säkerhetschef, Systembolaget
När det gäller kontanter och våra varor och när det gäller våra medarbetare så är det inget tal om saken vad som kommer först: våra medarbetare.
Det är din hälsa. Den sätts i första, andra och tredje rummet.
Gå aldrig i konflikt eller hamna inte i ett läge där du ska skydda våra inventarier eller vår egendom.
Du ska skydda dig och dina medarbetare.
Det är vi väldigt tydliga med.
Ann, Klubbordförande, Coop
Varorna är ersättliga.
Vi i personalen är inte det.
Johanna, Säljare och Huvudskyddsombud, IKEA
Tänk på dig själv, tänk på din familj som vill att du ska komma hem i slutet av dagen.
Sätt dig själv i säkerhet, helt enkelt.
Speaker
Det är viktigt att det finns tydliga riktlinjer för vad som ska göras om något inträffar.
Ida, Kommunpolis, Polisen i Järfälla
Säkerhetsrutiner är framtagna av en anledning och förhoppningsvis av de som jobbar och är experter på de här frågorna.
Se till att du känner till dem innan, vilka rutiner som finns och att du följer dem i största möjligaste mån om olyckan skulle vara framme.
Björn, Säkerhetschef, Systembolaget
Rutinerna och processerna är oerhört viktiga, för när det händer blir synfältet så här och då vill du ha fasta rutiner för exakt:
Vem gör vad? Vilka ringer vi?
Vi tar personalen ur tjänst och har samtalsstöd, etcetera, etcetera.
Speaker
Utsätt inte dig själv eller medarbetare för fara.
Er säkerhet går före allt.
Monika, Säkerhetssamordnare, Maxi ICA stormarknad
Vid en hotfull situation som en konversation som urartar, ha en ödmjuk attityd, lyssna, låt den arga kunden förklara.
Om du har möjlighet, ring på en kollega.
Under tiden hinner kunden förhoppningsvis tänka till.
Kollegan kanske kommer in med ett annat lugn och kan växeldra och ta över situationen.
Där är det också viktigt att man har tränat på att lösa av varandra vid en konflikthantering för att deeskalera situationen.
Björn, Säkerhetschef, Systembolaget
När det gäller rån, gå inte i konflikt.
Gör som rånaren säger, kort och gott.
Larma när det finns möjlighet och du känner att det är säkert att larma.
Det kan lätt bli en helt omvänd situation om en rånare märker att du har larmat.
Du kan hamna i ett helt annat läge.
Det kan bli en gisslansituation.
Du kan utsätta dina medarbetare för otrolig fara på olika sätt.
Behåll lugnet och larma när du kan larma.
Det där är väldigt viktigt.
Ida, Kommunpolis, Polisen i Järfälla
Man ska inte ha dåligt samvete om man känt att man inte gjort nåt fysiskt för att motverka det hela.
Det finns andra delar du kan bidra med.
Exempelvis försöka att lägga på minnet, om det går…
Många reagerar med chock när man blir utsatt för nånting som är helt oförutsett.
Det kan vara att lämna bra signalementsuppgifter eller se åt vilket håll sprang gärningspersonen efter att den lämnade.
Lämna så mycket detaljer som möjligt till polisen när vi kommer till platsen och larma så snart det bara går.
Följ era rutiner
Följ förutbestämda kända rutiner som alla ska känna till. Se till att det finns ett enkelt anslag på lämpliga ställen i verksamheten med information om hur man larmar och nummer till larmcentral och polis. Anslaget bör även innehålla uppgifter om adress och färdbeskrivning till arbetsplatsen.
Att snabbt främja trygghet för en drabbad anställd kan minska dennes skador betydligt. Detta kan göras genom att erbjuda drabbade närvaro eller kontakt med bekanta personer. Även den som blir vittne eller på annat sätt blir berörd av händelsen kan behöva få stöd.
Lär dig mer om hur ni kan agera!
Läs mer om vad som är viktigt att tänka på när en anställd har drabbats av en allvarlig händelse, i utbildningen Säker i butik.
Utbildningen är gratis och finns på www.handelsradet.se och www.prevent.se.